FAQ - Almindelige spørgsmål og svar

Som Nordens største rejsebureauer får vi dagligt spørgsmål fra vores kunder. Mange spørgsmål dukker op ofte og vi har derfor lavet en oversigt med de mest almindelige.

70 80 72 23

Tickets købs- og rejsevilkår

Læs Tickets købs- og rejsevilkår »


Spørgsmål om rejsedokumenter

Hvordan og hvornår får jeg mine billetter?

• Flybilletter samt voucher for hotel og udlejningsbil sendes til dig pr. e-mail på den e-mailadresse du har opgivet ved købet og snarest efter, at fuld betaling er modtaget. (Der er undtagelser, hvor voucher kan forlænge forløbet. Læs gerne vores købs- og rejsevilkår).

OBS! Nogle gange kan mails fra os havne i mappen Promotions/Kampagner i din indbakke, selvom indholdet er vigtigt. Vi beder dig om at kigge efter mails i samtlige mapper i din indbakke. Hvis du efter 24 timer stadig ikke har modtaget mails fra os, kan du ringe til os på ovenstående telefonnummer eller sende en e-mail.

Hvis du gerne vil have dine rejsedokumenter sendt med posten hjem til dig, gør vi gerne dette mod en afgift.

Bemærk, at det er dit ansvar at kontrollere, at du har al rejsehjemmel til din rejse, og at den er korrekt/gyldig.

Til toppen af siden


Generelle spørgsmål

Har Ticket.dk rejsegaranti for pakkerejser?

Ja, Ticket.dk har stillet rejsegaranti til det svenske Kammarkollegiet, som svarer til den danske Rejsegarantifonden. Når du som kunde booker pakkerejse (fly+hotel) på Ticket.dk, omfattes du af den svenske rejsegaranti. Flybilletter og hotelophold, som ikke er købt og betalt samtidigt, er ikke omfattet af rejsegarantien for pakkerejser.


Find Ticket hos kammarkollegiet »

 

 

Hvor længe i forvejen og hvor sent kan jeg booke rejser?

Fly: Fly kan du normalt booke tidligst ca. 11 måneder inden afrejse. Af praktiske årsager er det ikke muligt at booke flybilletter med mindre end 2 dage til afrejse hos Ticket.dk.

Hotel: Af praktiske årsager er det ikke muligt at booke hotel med mindre end 2 dage til afrejse.
 

Billeje: Af praktiske årsager er det ikke muligt at booke billeje med mindre end 4 dage til afrejse.

 

Hvornår er bookingen bindende?

Bookingen er bindende, når du har betalt din rejse eller tilmeldelsesafgift.

Hvor mange pladser kan jeg bestille?

På ticket.dk kan du booke rejser til maksimalt 8 personer i et selskab.
 

Til toppen af siden


Rejser for mindreårige

Tilbyder I børnerabatter på flybilletter til børn ældre end 11 år?

Nej, Ticket.dk tilbyder ikke børnerabatter på flybilletter for børn ældre end 11 år.

 

Kan jeg booke billet til børn/unge under 18 år, der rejser alene?

Du kan desværre ikke booke billetter til børn/unge under 18 år, der rejser alene på Ticket.dk. Kontakt istedet flyselskabet direkte.

 

Til toppen af siden


Spørgsmål om bagage

Hvor meget bagage kan jeg tage med på min rejse?

Flere og flere flyselskaber tager i dag ekstra afgifter for at medbringe indchecket bagage på deres billigste flybilletter. Som oftest indgår inchecket bagage i flybillettens pris når du booker hos Ticket.dk. I de tilfælde hvor bagage ikke indgår, vil vi informere om dette når du booker billetten, i den udstrækning at vi har modtaget denne information fra flyselskabet.

Det er forskelligt fra flyselskab til flyselskab hvor meget din indcheckede bagage samt håndbagage må veje og hvor stort bagagen må være. Desuden kan det variere afhængigt af hvilken klasse du rejser i og på hvilken rute. Derfor henviser vi altid til, at vores kunder kigger på flyselskabernes egne hjemmesider, hvor man kan finde de relevante oplysninger.

Hvor henvender jeg mig, hvis mit bagage er forsinket eller gået i stykker?

Du skal kontakte flyselskabet eller flyselskabets repræsentant i den lufthavn, hvor du lander for at få mere information.

 

Til toppen af siden


Af- og ombooking

Kan jeg ombooke min rejse?

Det er svært at give et enkelt svar på dette spørgsmål, da det helt afhænger af hvilken type billet du har købt og hvordan det enkelte flyselskabs regler er udformet. Det er oftest ikke muligt at ombooke flybilletter i økonomiklasse, men du kan forsøge at kontakte os, så vi kan undersøge reglerne på din rejse. Hvis der skulle være mulighed for at booke rejsen om, er det altid forbundet med visse omkostninger for dig som kunde. I vores rejsevilkår kan du læse mere om ombooking.
Hvis du vil ombooke din rejse skal du have købt vores Servicepakke. Du kan læse mere om Servicepakken her.

 

Hvad sker der, hvis flyselskabet går konkurs?

Hvis du har købt en flybillet med et flyselskab der går konkurs, kan du miste din billet. Vi anbefaler derfor, at du beskytter dig mod dette ved at tegne Ticket Garanti.

Kan jeg afbestille min rejse?

Flybilletter er generelt ikke afbookingsbare eller ombookingsbare. Hvis du køber Ticket Garanti forsikrer du dig mod alle uforudsigelige hændelser og har mulighed for at afbestille uden lægeerklæring. Afbestilling kan i disse tilfælde gøres op til 3 timer inden afrejse. Læs mere om Ticket Garanti »

 

Hvordan afbestiller jeg min rejse, hvis jeg har tegnet Ticket Garanti?

Afbestilling skal foretages til Ticket.dk på mail ticket@ticket.dk eller telefon 70 80 72 23. Hvis kundeservice er lukket, afbestiller du direkte til flyselskabet og respektive hotel(ler). I tilfælde af, at du kontakter hotel/flyselskab direkte, skal du notere navnet på den, som har modtaget afbookningen.   For at du skal kunne udnytte Ticket Garantien, skal du afbestille fly eller fly + hotel mindst 3 timer inden afgangstid for den første strækning på den første billet, og du kan ikke afbooke dele af flyrejsen. Hvis du kun har bestilt hotel, skal du afbestille hotellet dagen inden ankomst. Er Ticket Garantien tegnet for flere produkter kan et enkelt produkt ikke afbestilles som f.eks. fly eller hotel.
 

Til toppen af siden


Betaling af din rejse

Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler til tiden?

Hvis rejsen ikke betales inden for den angivne tid, afbookes den automatisk.

Kan jeg betale med kreditkort hos Ticket.dk?

Hos Ticket.dk tager vi imod betaling med MASTERCARD og VISA udgivet i Skandinavien.

 

Kan jeg betale med internetbank hos Ticket.dk?

Du kan betale med internetbank hos Ticket.dk, hvis du har netbank hos NORDEA.
 

Til toppen af siden


Spørgsmål om din flyrejse

Hvad sker der hvis flyselskabet laver en tidsændring?

Samtlige tider angives altid i den lokale tid i hvert land. Flyselskaberne ændrer ofte afgangstider med kort varsel. I de tilfælde du kommer ud for en ændring af afgangstider informeres du normalt kun via en ny afgangstid, som sendes til den e-mailadresse som du opgav i forbindelse med bookingen. Som rejsende bør du derfor kontinuerligt kontrollere om du har modtaget e-mail fra os. Flydetaljer for din rejse kan desuden kontrolleres gennem at logge in med bookingnummer og efternavn på www.checkmytrip.com.


Ticket.dk er ikke ansvarlig for flyselskabernes ændringer i afgangstider eller aflyste fly. Hvis den rejsende rammes af sådanne skader, skal krav rettes direkte mod flyselskabet. Den rejsende er altid forpligtet til at kontrollere fly- og afgangstider hos flyselskabet.

Hvordan bekræfter man hjemrejsen?

Visse flyselskaber kræver at man bekræfter sin hjemrejse. Oftest gælder dette når man rejser lidt længere væk eller hvis man er borte i længere tid. Hjemrejsen bekræfter man ved at kontakte flyselskabet på destinationen ca. 3 dage inden hjemrejse. Telefonnummer og adresser kan du finde på flyselskabernes hjemmesider.

På alle rejser kan der opstå tidsændringer. Tænk på at du altid skal kontrollere din rejse inden afrejse ved at angive bookingnummer og efternavn på www.checkmytrip.com samt tjekke med dit flyselskab.

 

Skal jeg rejse i den rækkefølge som rejsestrækningerne står på min billet?

Ja, en udskrevet flybillet skal anvendes i den rækkefølge som de er angivet på billetten, da flyselskabet afbooker hele billetten, hvis den rejsende ikke har udnyttet f.eks. den første strækning.

Hvornår skal jeg checke ind?

Vi anbefaler at du er i lufthavnen 2 timer før afgangen, når du flyver indenfor Europa og 3 timer inden afgangen, når du flyver udenfor Europa. Det er vigtigt at du er i lufthavnen i god tid før afgang. Køerne ved check-ind og sikkerhedskontrollen kan være lange og man bør også tænke på at der kan ske noget på vej til lufthavnen.

 

Kan jeg checke ind på flyet online?

En lang række flyselskaber tilbyder passagererne at checke in online. Det varierer fra selskab til selskab, hvor lang tid inden afgang online check in er tilgængeligt. Ticket har samlet en liste med oplysninger om flyselskabernes online check in og links til deres websider.

Check ind online her »
 

Til toppen af siden


Print dine flybilletter ud

Umiddelbart efter at dine billetter er betalte kan du logge ind på checkmytrip.com og skrive dine flybilletter ud.

Hvis du af nogen anledning mister dine flybilletter, kan du blot logge ind igen og skrive billetterne ud igen.

Der kan opstå tidsændringer på alle rejser. Tænk på at altid kontrollere din rejse inden afrejse. Det gør du også på checkmytrip.com »

 

Skriv din flybillet ud på checkmytrip.com »
Log ind med bokningsreference og efternavn. Skriv efternavn præcis som i bookingen.
 

Checkmytrip findes også for smartphones.

Hent til Iphone her »
Hent til Android her »

 

Til toppen af siden


Visum, pas og indrejsetilladelse

 

Skal jeg have pas og visum?

Det er altid dit ansvar som rejsende at have gyldigt pas, visum, visum for mellemlandinger og andre eventuelle dokumenter, som kræves i det pågældende land du skal rejse til. Du skal altid undersøge om du behøver visum inden rejsen, f.eks. på hjemmesiden for det pågældende lands ambassade eller Udenrigsministeriets hjemmeside.

Mange lande kræver at passet er er gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemrejsedatoen. Regler for visum ændres ofte, så selvom du tidligere har rejst til et land og ikke har behøvet visum, er det det en god idé at kontakte landets ambassade/konsulat og kontrollere det en ekstra gang inden rejsen.

Hvad skal jeg huske når jeg skal rejse til eller mellemlande i USA?


I god tid
(senest 72 timer) inden indrejse skal du ansøge om tilladelse til indrejse i USA via hjemmesiden
» https://esta.cbp.dhs.gov/

Vær opmærksom på, at disse regler gælder for danske statsborgere - der kan gælde andre regler for andre nationaliteter. Hvis du er statsborger i et andet land end Danmark er det dit eget ansvar at undersøge, hvilke regler, som gælder.

Alle rejsende, som har bestilt en rejse til eller via USA hos Ticket skal desuden udfylde en blanket, APIS, som skal medbringes på rejsen.

» Du finder blanketten her

Husk altså: at søge om indrejsetilladelse, udfylde blanketten, og medbringe den på rejsen.

Til toppen af siden


 

Når noget er gået galt på rejsen

Hvor finder jeg information om flypassagererens rettigheder?

Du kan læse information om flypassagererens rettigheder hos Trafikstyrelsen.

 

Reklamation af rejse
Hvis ikke alt er tilfredsstillende på rejsen, er det vigtigt, at man på stedet forsøger at løse problemet. Hvis man ikke påtaler problemet omgående, indebærer det at vi ikke har mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen og det er vanskeligt at få erstatning, når du er kommet hjem.

Hvis det ikke er lykkedes os at løse problemet på stedet, kan du sende en mail til reklamationer@ticket.se ved hjemkomsten.

I det tilfælde at du ønsker at klage over noget som er sket i forbindelse med transporten såsom f.eks. mistet bagage, aflyste afgange eller andre omstændigheder, som ligger udenfor Tickets kontrol, skal denne klage umiddelbart rettes direkte til det pågældende transportselskab. Ticket er ikke ansvarlig for disse klager.


Problemer med hotellet

Hvis du oplever problemer på hotellet henviser vi til hotellets reception for at omtale problemerne. Du kan desuden ringe til det nummer som står anført på den hotelvoucher, som du har fået tilsendt via mail fra Ticket.
 

 

Til toppen af siden


Øvrige spørgsmål

 

Hvad er Flere Flyselskaber?

Flere flyselskaber betyder at en rejse er sammensat af to enkeltbilletter, som regel med to forskellige flyselskaber, f.eks. Norwegian på udrejsen og SAS på hjemrejsen. Dette indebærer, at hvis den ene flyvning, af en eller anden grund, ikke bliver gennemført som planlagt, så bliver den anden flyvning IKKE automatisk avbooket/ændret. Kunden skal selv kontakte Ticket.dk for at ombooke den anden billet og må selv betale eventuelle omkostninger.

Det er vigtigt at være opmærksom på, hvor man flyver fra og hvor man lander, da dette kan være forskelligt fra de to enkeltbilletter. F.eks. hvis en rejse til London er med Norwegian på udrejsen og SAS på hjemrejsen, lander man i London Gatwick og rejser hjem fra London Heathrow.

Hvad er SMS-service?

På Ticket.dk kan du købe en SMS-service som et tillæg til din flybooking. Med denne service får du en SMS med information om din flyrejse i din mobil 24 timer inden du skal rejse. SMS'en indeholder:

  • Flybookingnummer
  • Flynummer
  • Afgangs- og ankomsttidspunkt samt om flyet flyver til tiden
  • Lufthavn og terminal for afgang og ankomst
  • Info om vejret og valuta

Visse flyselskaber tilbyder mobil check-in. Hvis din rejse foregår med et af disse flyselskaber, vil din SMS indeholde et link, som går til check-in. På denne måde kan du checke-in når og hvor du vil.

Check-in informationen i SMS-servicen fungerer i dag for følgende flyselskaber:

  • Air France
  • British Airways
  • KLM
  • Lufthansa
  • SAS
  • Swiss
  • Thai Airways

Informationen som gives i SMS'en fratager ikke den rejsende sin pligt til at møde op i lufthavnen i følge de krav, som flyselskabet stiller.

Kan jeg booke transfer hos Ticket?

Ja, transfer tilbydes på en række af vores rejser. Hvis transfer tilbydes vil dette blive vist som et tilvalg på din booking. Læs mere information om transfer her.

Hvad sker der ved en dobbeltbooking?

Hvis bestilleren, eller en anden person, laver flere bookinger med samme fly, i samme navn og med samme e-mailadresse, kan flyselskabet automatisk afbestille samtlige bookinger. Flyselskaberne tager ikke hensyn til, hvordan bookingerne er skabt, dvs. om det er en eller flere forskellige rejsebureauer, som har lavet bookingerne. For at undgå dobbeltbookinger skal man altså ikke lave samme booking på forskellige rejsebureauer eller websider.

Ticket er ikke ansvarlige for disse afbestillinger uanset om bookingen er lavet på en anden webside end Ticket.dk eller via et andet rejsebureau.

Kan jeg leje bil i USA, hvis jeg kun har amerikansk kørekort?

Du kan kun leje bil i USA, hvis du har dansk, svensk, norsk eller finsk kørekort. Hvis du kun har amerikansk kørekort kan du derfor ikke leje bil.

Ifølge vores aftale med Holiday Autos kan leverandørerne i USA ikke godkende chauffører, der kun har amerikansk kørekort. Vores kunder skal derfor have et nordisk kørekort for at kunne leje bil i USA. Dette gælder også chauffør nr. 2.

Hvor gammel skal jeg være for at leje bil i USA?

Minimumalderen for at booke en udlejningsbil i USA er 21 år (visse biltyper har en højere aldersgrænse). Hvis chaufføren er mellem 21 og 25 år skal du betale en ekstraforsikring fremme på destinationen, hvor du afhenter bilen.

Hvordan ved jeg hvilke flyselskaber, som har driftsforbud i EU?

På Ticket.dk sælger vi ingen flybilletter fra flyselskaber, som har forbud mod at flyve indenfor EU. Hvis du gerne vil se, hvilke flyselskaber som er forbudte i EU, finder du listen her:
Flyselskaber med driftsforbud i EU »

Til toppen af siden

IO