Har du brug for hjælp?

Almindelige spørgsmål og svar

 

Købe- og rejsevilkår

1. Generelt

1.0.1  Vi er en formidler af produkter fra flyselskaber og andre leverandører, såsom hotelagenter, biludlejere mm. Disse fordeler selve antallet af pladser til forskellige priser, som vi præsenterer på vores hjemmeside. De priser og det antal pladser, vi viser, er helt uden for vores kontrol, og ikke noget, vi bærer ansvaret for.

 

1.0.2  Ved kontakt med os angående din bestilling er det kun dig som hovedbooker/bestiller, der har ret til at foretage ændringer i din booking. Hav venligst ordrenummer og/eller bookingnummer parat ved kontakt

 

1.0.3  Når slutbetaling er kommet os i hænde, og så snart vi har administreret din booking, sender vi e-mail med information om din ordre. Vi administrerer normalt bestillinger inden for 24 timer fra betalingstidspunktet.

 

1.0.4  Vi tager forbehold for tekniske problemer og prisfejl, som ligger uden for vores kontrol, og forbeholder os ret til inden for 24 timer på hverdage at kontakte bestilleren for eventuelle forandringer af foretaget booking. I de tilfælde penge er blevet debiteret kort eller bankkonto, kan der gå flere bankdage, før pengene igen står på kontoen. Bemærk, at dette er bankens regler og ikke noget, vi kan påvirke.

 

1.0.5  Ved booking i weekender og på helligdage har vi ret til at vende tilbage den følgende hverdag.

 

1.0.6  Rejsedokumenter bliver leveret til den e-mailadresse, du oplyste ved bookingen. I de tilfælde du ønsker at få rejsedokumenterne leveret med posten, bliver der opkrævet et administrationsgebyr.

 

1.0.7  Vi påtager os ikke ansvaret for de tekster, information mm, som andre parter, fx leverandører, bookingsystemer eller rejsemagasiner producerer.

 

1.0.8  Hvis der på eller i nærheden af dit rejsemål sker en miljøkatastrofe, krigshandling, strejke eller anden indgribende hændelse, som gør, at den planlagte rejse ikke kan gennemføres, kan vi som formidler ikke holdes ansvarlig for dette.

 

1.0.9  I øvrigt gælder svenske love og bestemmelser

2. Kundens ansvar

2.0.1  Som kunde er det dit ansvar at læse rejsevilkårene inden køb.

 

2.0.2  Som kunde er det dit ansvar at kontrollere, at du har modtaget bekræftelse/rejsedokumenter inden for 24 timer eller følgende hverdag. Skulle du ikke have modtaget nogen rejsedokumenter, beder vi dig kontakte os omgående

 

2.0.3  Som rejsende er du forpligtet til at kontrollere, at du har gyldige rejsedokumenter, pas, visum, visum til mellemlanding, nødvendige vaccinationer og andre eventuelle dokumenter, der kræves.

 

2.0.4  Du som kunde er forpligtet til at oplyse korrekt e-mailadresse og telefonnummer samt omhyggeligt at læse den information, vi sender til dig. Efter bestilling og frem til hjemkomst bør du holde øje med den e-mailadresse, du angav i bookingen, da vi normalt informerer om eksempelvis tidsændringer via e-mail.

 

2.0.5  Det er meget vigtigt, at du angiver en korrekt e-mailadresse, da vi ikke har ansvaret for følgerne af fejlagtigt afgivne oplysninger, eller hvis dit personlige spamfilter eller mapper frasorterer de e-mails, vi sender

 

2.0.6  Inden du gennemfører din booking og betaler, er du som kunde forpligtet til at kontrollere, at alle oplysninger såsom datoer, tider, rejserute, destination og at alle rejsendes navne etc. er korrekte. Alle fornavne og efternavne skal skrives i den rækkefølge, de står i passet, og stavningen skal være identisk.

 

2.0.7  Som kunde er du forpligtet til at påtale fejl eller mangel på plads, for at vi skal kunne hjælpe med at rette problemet. Se endvidere punkt 10

 

2.0.8  Som kunde er du forpligtet til inden booking at oplyse om vigtig information, som kan være afgørende for, at du skal kunne gennemføre rejsen

3. Bestilling

3.0.1  Minimumsalder for at booke rejser på vores hjemmeside er 18 år.

 

3.0.2  Vi kan ikke håndtere bookinger med alenerejsende børn/unge under 18 år.

 

3.0.3  Din booking er ikke bindende, så længe du ikke gennemfører en betaling eller vælger fakturering.

 

3.0.4  Bestillingen bliver automatisk annulleret, hvis du ikke gennemfører din betaling eller vælger fakturering inden den tid, der angives ved booking.

 

3.0.5  Fortrydelsesretten ifølge den svenske Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59 2 Kap 3§) gælder ikke for transporter og relaterede tjenester såsom indkvartering.

4. BetalingSpecifikt om fly

4.0.1  Du skal være 18 år for at betale på vores hjemmeside.

 

4.0.2  På betalingssiden fremgår vilkårene for betaling af netop din specifikke bestilling.

 

4.0.3  Hvis du opgiver fejlagtige oplysninger, kan du også senere blive afkrævet opståede omkostninger.

 

4.0.4  Vi tager ikke ansvar for betalinger, som ikke er kommet os i hænde på grund af tekniske problemer uden for vores kontrol.

 

4.0.5  Din bestilling skal gennemføres inden det tidspunkt, der angives ved booking Hvis et køb ikke er gennemført inden dette tidspunkt, annulleres din bestilling automatisk.

 

4.0.6  Vi anvender såkaldt SSL-kryptering. Dette beskytter alle betalingsdata inkl. kortnumre imod, at uvedkommende skal kunne læse disse.

 

4.0.7  For information om betalingsmåde, se Information om betaling 

5. Priser

5.0.1  Priserne inkluderer skatter og afgifter, som er kendt ved bookingen og indgår i bestillingen.

 

5.0.2  Ekstra omkostninger til fx bagage, seating og check-in kan påløbe afhængigt af flyselskab og priskategori.

 

5.0.3  Lokale skatter kan forekomme, som fx turistskat (city tax) eller lufthavnsgebyr. Disse betales lokalt på egen hånd.

 

5.0.4  Leverandører af fly, lejebil og hoteller har forskellige forkøbskrav til forskellige priser.

 

5.0.5  Som formidler tager vi forbehold for eventuelle pris- og billetændringer fra flyselskaber og/eller andre leverandører såsom hotelagenter og biludlejere.

 

5.0.6  Ved flyskift kan transferomkostning opstå, som ikke indgår i rejsens pris.

 

5.0.7  Ved lang transit indgår overnatning eller anden kompensation ikke.

 

5.0.8  Hvis du gennemfører en booking på et tidspunkt, hvor vi ikke har mulighed for at gennemføre din bestilling over for leverandøren, forbeholder vi os ret til at vende tilbage med en eventuel prisforhøjelse eller tilbagebetaling. Dette bliver du informeret om inden for 24 timer eller den følgende hverdag efter bookingen.

6. Ombooking/ændring

6.0.1  Hvis flyselskabet, hotellet eller biludlejeren tillader ombooking eller navneændring, påløber der, ud over leverandørens gebyr, et administrationsgebyr for denne ændring.

 

6.0.2  Ændringer skal foretages i god tid før udrejse/hjemrese, dog senest to hverdage før rejsens gennemførelse.

7. Afbestilling

7.0.1  Afbestiller du din rejse, inden du har valgt fakturering eller betalt din bestilling, påløber der ingen omkostninger for dette.

 

7.0.2  Afbestiller du din rejse, efter at du har valgt fakturering eller betalt din bestilling, gælder følgende:
Hvis du ikke har tegnet en afbestillingsbeskyttelse, sker der normalt ingen tilbagebetaling. Undtaget i de tilfælde, hvor andre vilkår fremkommer i forbindelse med bookingen. I det tilfælde du må afbestille din rejse og ikke har tegnet afbestillingsbeskyttelse, forsøger vi naturligvis at hjælpe dig med at få så meget som muligt tilbage af rejsens pris mod et administrationsgebyr. Har du tegnet en afbestillingsbeskyttelse, kan du afbestille din rejse ifølge gældende regler for afbestillingsbeskyttelsen.

 

7.0.3  Du kan ikke afbestille en betalt rejse via hjemmesiden. Dette skal gøres via telefon eller mail.

 

7.0.4  Hvis du ikke benytter udrejsen (såkaldt "Noshow"), bliver hjemrejsen automatisk afbestilt af flyselskabet. Flyselskaberne foretager i disse tilfælde ingen tilbagebetaling.

 

7.0.5   Hvis du ikke indfinder dig i tide på rette sted eller vælger ikke at benytte hele eller dele af bestillingen, er ingen tilbagebetaling mulig. 

8. Pas, visum og vaccinationer

8.0.1  Som rejsende er du forpligtet til at have gyldigt pas, visum, visum til mellemlanding, nødvendige vaccinationer og andre eventuelle dokumenter, der kræves.

 

8.0.2  Hvis børn under 18 år skal rejse sammen med andre voksne end sine forældre/værger, alene, eller hvis forældre/værger har andet efternavn end barnet, bør du bemærke, at visse destinationer forlanger en skriftlig accept fra værgerne. For yderligere information kontakt venligst leverandøren eller ambassaden for det aktuelle land.

 

8.0.3  Vi påtager os ikke ansvaret for meromkostninger, som rammer den rejsende i forbindelse med, at en visumansøgning bliver afvist. Det er hvert lands respektive ambassade eller konsulat, som tager sig af visumærinder. Rejsende, som ikke har godkendte rejsedokumenter, kan blive nægtet ombordstigning eller indrejse.

 

8.0.4  Som rejsende er du selv ansvarlig for alle omkostninger, der opstår på grund af manglerne i ovennævnte formaliteter.

9. Rejseforsikring

9.0.1  Vi anbefaler alle, der rejer til udlandet, at have en form for rejseforsikring, som beskyttelse mod uforudsete hændelser.

10. Ombooking

10.0.1    Hvis ikke alt har været tilfredsstillende, skal man forsøge at problemet på stedet. Påtaler man ikke problemet omgående, indebærer det, at vi ikke får mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen, og så er det svært at få erstatning, når man kommer hjem. Du påtaler fejlen på stedet eller ved at kontakte den respektive leverandør. Kontaktoplysninger finder du som regel på din voucher.


10.0.2    Hvis problemet ikke er blevet løst på stedet, og du vil foretage en reklamation, udfylder du denne formular Reklamation senest to måneder efter hjemkomst, medmindre der foreligger tungtvejende årsager. I de tilfælde hvor du ønsker at reklamere over noget, der er sket i forbindelse med transporten, såsom fx mistet bagage, aflyste flyvninger eller andre omstændigheder, som ligger uden for vores kontrol, skal denne reklamation omgående rettes direkte til det berørte transportselskab.


10.0.3    Hvis den rejsende på egen hånd betaler for en opgradering eller køb af anden tjeneste på stedet uden først at kontakte leverandøren, vil leverandøren ikke godkende tilbagebetaling af disse omkostninger. Transaktionen betragtes da som en bindende aftale direkte mellem den rejsende og leverandøren på stedet.


10.0.4    Er du ikke tilfreds med vores måde at håndtere dit problem på, kan du henvende dig til Allmänna reklamationsnämnden i Sverige (ARN), en upartisk institution, hvis afgørelser vi altid følger. Vi beder dig dog give os en chance for at udbedre problemet, inden du henvender dig til ARN. Kontakt ARN via www.arn.se eller Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige EU-kommissionens website for "online dispute resolution” Klik her »

11. Formidling af flybilletter

11.0.1    Aftalen for flyvningen tegnes mellem dig som kunde og flyselskabet. Vi agerer kun som formidler og er dermed ikke part i aftalen.


11.0.2     Flyselskaberne bærer ansvaret for korrekt gennemførelse af transporten. Eventuelle mangler ved og/eller klager over transporten eller bagagehåndteringen skal rettes direkte til flyselskabet.


11.0.3    Alle angivne flyvetider er foreløbige, hvilket også gælder de tider, som følger med bookingbekræftelserne. Det er bestillerens og den rejsendes ansvar at holde øje med de regler for transport, som hvert flyselskab tilvejebringer på deres hjemmesider.


11.0.4    Som rejsende har du ansvaret for at kontrollere dine flyoplysninger for både ud- og hjemrejsen ved at logge ind med bookingnummer og efternavn på checkmytrip.com


11.0.5    Tiderne er lokale i det land, du rejser til, via og fra. Du som kunde er forpligtet til ved booking at oplyse korrekt e-mailadresse samt at tjekke denne i tilfælde af, at vi sender information vedrørende eventuelle tidsændringer.


11.0.6    Vi tager forbehold for alle eventuelle ændringer og aflyste flyvninger.


11.0.7    Flyselskabet har ret til at ændre i bookingen inden for 24 timer efter at bookingen er foretaget. Hvis der skulle ske en ændring af pris, forbeholder vi os ret til at vende tilbage med en prisforhøjelse eller, hvis du foretrækker det, tilbagebetaling. Dette bliver du informeret om inden for 24 timer eller den følgende hverdag efter bookingen.


11.0.8    Børnepriser tilbydes hos de fleste flyselskaber for børn, som er fyldt 2 år og endnu ikke fyldt 12 år. Som spædbørn (infant) regnes børn, der (før rejsen er afsluttet) endnu ikke er fyldt 2 år.


11.0.9    Vi kan ikke håndtere bookinger med alenerejsende børn/unge under 18 år.


11.0.10    Vi er ikke ansvarlige for fejlagtig information fra flyselskabet vedrørende eventuelle mellemlandinger, samt misset fly på grund af, at de rejsende ikke har bemærket tidsændring.


11.0.11    Hvis du har valgt at booke en rejse bestående af to enkeltbilletter, indebærer det, at hvis den ene flyvning af en eller anden grund ikke gennemføres som planlagt, så afbestilles/ændres den anden flyvning ikke automatisk.
Du har da selv ansvaret for at ombooke billetten. Eventuelle merudgifter står du selv for.


11.0.12    Hvis du som rejsende har en dobbeltbooking, kan flyselskabet annullere rejserne. Det gælder også, hvis bookingerne er foretaget hos forskellige rejsebureauer eller direkte hos flyselskabet. Vi bærer ikke ansvaret for annulleringer, som flyselskaberne foretager i disse tilfælde, og står ikke for eventuelle meromkostninger, som kan opstå.


11.0.13    Transport ved lufthavnsskift indgår ikke i billetprisen og bekostes på egen hånd ligesom overnatning ved lang transit.

 

For information om IATA's flyregler » Klik her
For information om EU's forordning om flypassagerers rettigheder over for flyselskabet »Klik her
Fortegnelse over flyselskaber, som er blevet forbudt inden for EU » Klik her

12. Flyvetider/Tidsændringer

12.0.1    Samtlige tider angives altid i lokal tid for hvert land. Flyselskaberne ændrer af og til deres tidsplaner med kort varsel. Hvis vi får information fra flyselskabet om tidsændringer, informerer vi de rejsende om ændringen via e-mail.


12.0.2    Vi er ikke ansvarlige for flyselskabernes tidsændringer eller aflyste fly. Hvis den rejsende rammes af en skade, skal der rettes krav direkte mod flyselskabet. En tidsændring berettiger ikke til prisfradrag, erstatningsrejse, skadeserstatning eller anden kompensation fra os.


12.0.3    Hvis flyselskabet aflyser din flyrejse uden at tilbyde alternativ flyrejse, tilbagebetaler vi beløbet for den aflyste billet.


12.0.4    Hvis flyselskabet derimod aflyser din flyrejse, men tilbyder dig at vælge mellem alternativ flyrejse eller afbestilling, så følger vi flyselskabets retningslinjer med hensyn til afbestillingsomkostninger. Vælger du at afbestille, opkræver vi et administrationsgebyr.


12.0.5    I de tilfælde din rejse får en tidsændring, bliver du normalt informeret om dette via e-mail indeholdende den nye tidsplan. Den bliver sendt til den e-mailadresse, du oplyste ved bookingen. Som rejsende bør du derfor hyppigt kontrollere, om du har modtaget e-mail fra os. Flyoplysninger for jeres rejse skal også kontrolleres ved at logge ind med bookingnummer og efternavn på www.checkmytrip.com.  Dette skal man også gøre inden hjemrejse.


12.0.6    Hvis tidsændringen medfører en sen ankomst til destinationen, har du selv ansvaret for at kontakte eventuelt hotel eller biludlejer om dette. I de tilfælde du har booket en separat tilslutningsrejse, bærer vi intet ansvar for eventuel udeblevet tilslutning.


12.0.7    Vi bærer intet ansvar for e-mails, som af en eller anden årsag ikke når modtageren (eksempelvis spamfilter).

13. Bagage

13.0.1    For præcis information om bagage på din rejse henviser vi til flyselskabernes egne regler og bestemmelser, som kan læses på det respektive flyselskabs hjemmeside.


13.0.2    Ved afbestilling tilbagebetaler flyselskabet ikke omkostningen for din bookede bagage.

14. Siddeplads i fly

14.0.1    For præcis information om siddepladser på din rejse henviser vi til flyselskabernes egne regler og bestemmelser, som kan læses på det respektive flyselskabs hjemmeside.


14.0.2    Ved afbestilling tilbagebetales omkostningen for din bookede siddeplads ikke.


14.0.3    Flyselskabet forbeholder sig ret til at ændre din siddeplads.

15. Formidling af hoteller

15.0.1    Ved booking af hotel har du selv ansvaret for at udskrive og medbringe voucher. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal afleveres til hotellet ved ankomsten.


15.0.2    Hvis du forventer at ankomme sent til hotellet, har du selv ansvaret for at informere hotellet om dette. Hotellet har ret til at slette din booking, hvis sen ankomst ikke er meddelt i forvejen.


15.0.3    Ønsker på hotellerne kan aldrig garanteres, men er netop ønsker.


15.0.4    Hoteller er ikke tilbagebetalingsbare, undtaget de hoteller, som præsenteres med ”Fri afbestilling” eller lignende i bookingstrømmen.


15.0.5    Hvis ikke alt har været tilfredsstillende, skal du forsøge at løse problemet på stedet. Påtaler du ikke problemet omgående, indebærer det, at vi ikke får mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen, og så er det svært at få erstatning, når du kommer hjem. Du påtaler fejlen på stedet eller ved at kontakte den respektive leverandør. Kontaktoplysninger finder du som regel på din voucher.

16. Formidling af transfer

16.0.1    Du har selv ansvaret for at læse de vilkår, som gælder for netop din transfer. Disse varierer afhængigt af destination og rejsemåde. Vilkårene kan ses på din voucher.


16.0.2    Ved booking af transfer har du selv ansvaret for at udskrive og medbringe voucher. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal afleveres til transportøren.


16.0.3    Vi forbeholder os ret til at vende tilbage 24 timer efter booking eller den følgende hverdag, hvis din transfer ikke kunne bekræftes. Fuld tilbagebetaling for transferen gælder i disse tilfælde.

17. Formidling af lejebiler

17.0.1    Du har selv ansvaret for at læse den produktinformation, som gælder for din booking. Vilkårene varierer afhængigt af destination.


17.0.2    Ved booking af lejebil har du selv ansvaret for at udskrive og medbringe voucher. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal fremvises ved afhentning.


17.0.3    Når du afhenter bilen, skal du fremvise et kreditkort i førerens navn, og biludlejeren reserverer et beløb som depositum.


17.0.4    Er lejebilen på forespørgsel, vender vi tilbage til dig snarest efter bestilling.


17.0.5    Ønsker om tilvalg såsom snekæder, barnesæder eller andet betales på stedet og kan aldrig garanteres.


17.0.6    Ved uklarheder ved afhentning skal du forsøge at løse problemet på stedet. Påtaler du ikke problemet omgående, indebærer det, at vi ikke får mulighed for at hjælpe dig med at rette fejlen, og så er det svært at få erstatning, når du kommer hjem. Du påtaler fejlen til biludlejeren eller ved at kontakte det nummer, der er angivet på voucheren.

18. Registreringsvilkår og personoplysningsbehandling

18.0.1     Se venligst Personoplysningshåndtering